Jdi na obsah Jdi na menu
 


VYVAŽOVÁNÍ

23. 1. 2013

V rámci nového přístupu k tréningu při posilování se otevřela již dříve polemizovaná otázka vyvažování na lodi a diskuze dětí, že "toto" posilování, nemá s lodí nic společného.

Takže trochu teorie. K vyvažování je člen posádky nucen přistoupit v okamžiku, kdy síla větru při optimálním nastavení plachet překlápí loď do závětří. Tím dochází k porušení ideálního náběhu plachty na vítr, snížení účinnosti vrcholového větru a v neposlední řadě hrozí lodi převržení. Nežádoucímu náklonu se můžeme bránit povolením plachty, tím snížíme na plachtu boční tlak, loď zpomalí a vyrovná náklon. Dobrá věc, ale nepředjedeme nikoho. Naše trasa bude ucukaná, plná rozjezdů a neefektivní. Daleko jednodušší je účinné vyvažování. To se děje tak, že těžiště posádky se vysouvá do vzdálenějších pozic od podélné osy lodě a v protikladu těžiště plychty, lépe řečeno proti výsledné síle působící v těžišti plachty. Posádka sedí na palubě ( bortu ) a vyklání se směrem ven z lodi, při pokračování nežádoucího náklonu zaklesne nohy za nárty do popruhů (ty je třeba mít předem nastavené do základní pozice dle velikosti posádky, u větších lodí jdou popruhy nastavovat i během vyvažování) a vysune se až do polohy, kdy sedí stehny na hraně lodi a zadek je snížen pod tuto hranu. Dále pak záklonem trupu reguluje další případné změny náklonu. Tuto pozice je třeba držet po celou dobu jízdy v daném kurzu a trvání poryvu, ve kterém se loď naklání.

Při vyvažování je NUTNÉ plně ovládat nastavení plachty a kormidla, proto v ŽÁDNÉM případě nemůže posádka používat kormidla, či otěží, jako oporu pro vyvažování. V krajních bodech vyvažovací polohy musí být posádka schopna rychle reagovat na náhlou změnu náklonu a síly větru.

Převržení do ZÁVĚTŘÍ zabráníte : vyostřením, případně povolením, či úplným vypuštěním plachty (dle povětrnostních podmínek) - při náhlém zesílení poryvu

Převržení do NÁVĚTŘÍ zabráníte: odpadnutím, či přitažením plachty (zvýšením bočního tlaku na plachtu) - při náhlé "díře" v poryvu, či zakrytí jinou lodí, křižující v návětří, tato loď nemusí být vlastní soupeř

Z toho vyplívají vysoké nároky na svalovou zátěž v oblasti břicha, zad a steheních svalů.

Jedinou úlevu mohu přiznat, že třída Optimist není na dlouhodobé vyvažování tak citlivá. Nicméně nikdo nepředpokládá, že zůstatnete jen u této třídy a pokud zmíněné svalstvo nezačnete na zátěž připravovat už teď, na Laseru, či Evropě to budete dohánět obtížně. Nehledě na to, že ti z vás, kteří se účastníte závodů na moři se s fest vyvažováním určitě setkáte. Není nic protivnějšího, než když v jízdě ve skluzu bojujete o umístění a po půl minutě vám začne cukat břicho a vy víte, že pokud se pohnete, buď skluz ztratíte, nebo jdete do vody. Zde vyhrává ten trénovanější.

Prohlédněte si zvláště to druhé video z jízdy 470 a zaměřte se na práci kormidelníka. V plném vyložení neustále pracuje s otěží a kormidlem. Visí za nohy a břicho...!!!

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=77cAS5SQ724

http://www.youtube.com/watch?v=Amy7h9Jjfpc

 

Martin